نام درس: فلسفة علم
هدف کلی درس:
دستیابی به فهمی انتقادی از سرچشمههای معرفتشناختی و روششناختیِ نظریههای علمی به ویژه علوم اجتماعی و تحولات آنها
شرح درس و رئوس مطالب (34 ساعت نظری):
- علم (به معنای عام) چیست؟ و فلسفة علم چیست؟
- جایگاه اقسام استدلال منطقی (استقرا و قیاس) در علم
- پوپر و مدل فرضیهای – قیاسی
- کوهن، علم بهنجار، و انقلاب علمی
- لاکاتوش و برنامههای تحقیقی
- فیرابند و ضدیت با روش
- فلسفة علوم اجتماعی (به طور خاص) چیست؟
- اسلوبهای بررسی اجتماعی (مبتنی بر علوم طبیعی، توصیفگرا، انتقادی، قائل به اصالت ساخت اجتماعی[social constructivist] )
- اسطورة بیطرفی در برابر ارزشها (value-neutrality)
- کلگراییِ روششناختی و فردگراییِ روششناختی
- مسئلة "انتخاب عقلانی" در برابر "قانون فراگیر"
- علیّتباوری در برابر ارادة آزاد
- توضیح (تبیین) در علوم اجتماعی
- علوم طبیعی و علوم اجتماعی
- عینیتگرایی و نسبیگرایی در علوم اجتماعی
- مسائل اخلاقی تحقیق در علوم اجتماعی
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: