بررسی ارتباط سلامت اجتماعی با متغیرهای دموگرافیک اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی- 1386
هادي عبدالله تبار درزي ، علیرضا کلدی
چکیده
سلامت فرد، پایه و بنیان سلامت جامعه است. زندگی سالم، محصول تعامل اجتماعی بین انتخاب های فردی از یکسو و محیط اجتماعی و اقتصادی احاطه کننده افراد از سوی دیگر می باشد. مهارت های اجتماعی و عضویت در شبکه های اجتماعی، رفتارهایی هستند که فرد را قادر به تعامل موثر می نماید و بیانگر سلامت رفتاری و اجتماعی افراد هستند. در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و ارتباط آن را با متغیرهای دموگرافیک اجتماعی می پردازیم.
این مطالعه از نوع مقطعی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال 1386 بودند. ابزار جمع آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک اجتماعی، پرسشنامه و با آزمون های آنالیز spss سلامت اجتماعی و پرسشنامه سلامت عاطفی بود. تجزیه تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون، تی تست و من ویتنی تحلیل شدند.
نتایج نشان می دهد که از بین دانشجویان گروه های مختلف آموزشی، دانشجویان گروه روانشناسی بالینی بالاترین و دانشجویان گروه گفتاردرمانی پایین ترین نمره سلامت اجتماعی را دریافت کردند. یافته ها نشان می دهد که میانگین نمرات سلامت اجتماعی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بالاتر از دانشجویان کارشناسی می باشد. همچنین میانگین نمرات سلامت اجتماعی دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر بود.
در این مطالعه بین متغیر سلامت اجتماعی با متغیرهای وضعیت تاهل، مقطع تحصیلی، جنس، عضویت در انجمن ها و وضعیت اشتغال ارتباط معناداری وجود داشت. ولی با متغیرهای رشته تحصیلی، تحصیلات والدین و سن دانشجو ارتباط معنی داری وجود نداشت.
کلید واژه ها: سلامت اجتماعی- سلامت عاطفی- متغیرهای دموگرافیک اجتماعی- دانشجویان
A Study of Relationship between Social Well-being with Social
Demographic Variable among Students of University Of Social Welfare
and Rehabilitation of Tehran 2008.
Abstract
Health of society is based on its individual. Person’s
healthy life is product of interaction between personal choices and their enveloping
socioeconomic environment. The Learning of social skills and membership in a social
network enable individual to interact effective with others. These are indicators of
behavioural health and social well-being. This study aims to major Social Well-being
and explore its relationship with social demographic variable.
this study design as a cross sectional. The sample size of this study was
1024 students of university of social welfare rehabilitation. 168 students agreed to
enter the study. To collect data 3 different questionnaires was applied: social
demographic, Social Well-being and emotional well-being questionnaires. Data
analyzes was done with One-Way ANOVA, Pearson Correlation, T and Mann
Whiney test results.
In terms of educational departments, students of clinical psychological and
Speech Therapy showed in tern, the highest and least Social Well-being scores. MST
student’s scores were higher than BS. And male students had higher scores than
female. Social Well-being had significant relationship with material status, education,
sex, member ship in association, and employment status, but not with education
major, parent’s education and student’s age.
The finding of this study showed significant relationship between social
well-being and some social demographic variable among students.
Key words: Social Well-being – Emotional Well-being – social demographic variable – Students
http://lib.uswr.ac.ir متن کامل :
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: